2020.10.01.

Fókuszban a horgászat – Óriás pontyok a Búzás-völgyi víztározóból

Norbival ismét egy ismeretlen vízre látogattunk el, a Mátra közelségében lévő Búzás-völgyi víztározóra. Gyönyörű környezetben helyezkedik el az 52 hektáros víz. Mi igazából a tónak az első felében helyezkedtünk el, ahol inkább a mély víz található, tőlünk balra nem mesze volt a gát. A tó átlag mélysége körülbelül 3 méter, néhány helyen elég akadós a víz, bedőlt fák és bokrok övezik a partot. Jobb oldalunkon volt a tó vége, ott található egy híd, mögötte pedig a hal védelmi terület.

Kiválasztottunk egy színpatikus helyet és meg is kezdtük a felszerelések összerakását. Én a jobb oldalt választottam, ezen a részen sekélyebb volt a víz, valahogy most ebben bíztam. Sőt, itt meg tudtam horgászni egy kis öbölt, ami elég jó helynek ígérkezett. Szemben a túloldalon volt előttem egy fűzfa, az volt a másik ígéretes hely. Norbi a mélyebb vizeket horgászta, előtte 3-3,5 méteres víz volt és egyforma szerelékekkel kezdte meg a horgászatot. Csalinak Gold magmixből kivett tigrismogyorót, The Big One bojlit, amit bepasztázott Big One pasztával és Red oldodó bojlit, Red pop-up-al használt. A tavon nem engedélyezett a csónaknak a használata viszont az etetőhajó igen, ezért készültünk egy Panama halradaros típussal. Norbi, még a horgászat előtt, a radar segítségével feltérképezte az előtte lévő területet. Igazából arra voltunk kíváncsiak, hogy vannak e előttünk törések, vagy valami más haltartó helyek. A parthoz elég közel letört a meder 3 és fél méter mélységig, onnantól azért már viszonylag eléggé egyenletes volt. Én is Big One bojlival kezdtem, rajta egy pop-up-al. 4-es horgot kötöttem fel a bevonatos horogelőkére, amit körülbelül 20-25 centisre készítettem el. Az etetőhajó segítségével az egyik végszerelékemet az öbölben lévő töklevelek elé raktam le. Itt 1-1,5 méteres volt a víz. Míg a másikat a korábban említett fűzfa elé.

Pár órával a botok elhelyezése és a tábor felállítása után, Norbinak a semmiből szólalt meg a kapásjelzője. Elég jó halnak tűnt, és szinte azonnal, iszonyatos erővel elindult balra. Aztán többször is sikerült magunk elé húzni az ismeretlen halat, de valahogy mindig új erőre kapott. Már nagyon kíváncsiak voltunk, hogy mi küzd a horog végén. 20 perc kemény fárasztás után, végezetül sikerült megszákolni az óriási tőpontyot, ami a mérlegelésnél több mint 17 kilónak bizonyult. Egyszerűen nem tértünk magunkhoz, nem is számítottunk rá, hogy már az első halunk ilyen súllyal fog rendelkezni. A csali egy szem 24 milliméteres Big One 24 milliméteres bojli bepasztázva. Nekem a naplementében jött egy kisebb ponty. Nem akkora, mint a Norbié, de azért örültem ennek is.

Reggel, mikor kijöttünk a sátorból eléggé zord idő fogadott minket, esett az eső, és visszahűlt az idő. Azt gondoltuk, hogy most a halak inkább a mélyebb részeken fognak táplálkozni. Norbinak az éjszakai órák nagyon izgalmasan teltek, három kapása volt, ebből kettőt sikerült megfognia. Az egyik egy gyönyörű szép 10 kilogramm feletti amur volt, amit a magos etetésről sikerült megfognia és vissza is engedtük az éjszaka folyamán. Viszont a másik ismét egy óriás, egy gyönyörű szép 20 kilogramm feletti egészséges tőponty. Neki is a Big One csali tetszett meg.

Nekem is volt egy éjszakai halam, amit reggel mutattunk meg a kameráknak. Nagyon szép fekete színe volt, minden hal különböző, amit eddig fogtunk. A súlya 9 kiló 20 deka, és egy Red főtt 22-es bojlival sikerült megfognom.

Nagyon szép halak élnek itt a Búzás-völgyi víztározóban. Egyébként a Körös-hal telepíti ezt a vizet, 3 kilótól egész 10-12 kilóig telepítenek pontyot. Amur is található a vízben egészen nagyok is 25-30 kilós példányokat fogtak. Aki pergetni szeretne itt, az is megtalálja a számítását, nagyon szép balinok, csukák, sülők, és harcsák élnek a vízben. Az ide látogatók, nyugodtan hozhatják magukkal a családot is, nagyon szép a környék, vadregényes, jó túrázási lehetőségek vannak. El lehet menni kirándulni Mátraházára, Mátrafüredre tényleg nagyon gyönyörű a környék. A tó óriási, 3 kilométer hosszú és ha körbe járnánk, akkor 6 kilométert túrázhatnánk.

Norbi egy nagyon jó húzós erőteljes kapásra emelhette fel a botját, amire csaliként egy szem 18 milliméteres Big One csalizó bojlit tett fel bepasztázva. A halakat bátran fárasztottuk a partról, mert nem találtunk magunk előtt akadókat. Jó negyed órás fárasztás után ismét egy gyönyörűség volt előttünk. A 12 kiló feletti spanyol mintás ponty nem tudott ellenállni a felkínált csalinak.

Ekkor már tudatosodott bennem, hogy a jobb halak a mély vízen vannak és be is fejeztem az 1-2 méteres vízben való horgászatot. Ugyan 4-5 kilós pontyokat sikerült fognom, de éreztem, hogy a mélyebb részeken van benne a nagyobb példányok lehetősége. Aztán megint Norbinál szólalt meg a kapásjelző és a fárasztás végén egy 10 kiló feletti tőponty pihent a matracon. Az időjárás nagyon megváltozott, az egyik órában még gyönyörű szép idő volt, nem volt felhő, nem volt szél, aztán óriási szél kerekedett a kíméleti rész felől a gát felé. Lehet ennek a szélnek köszönhettem egy 10 kiló feletti tőpontyot. A csali pedig egy Red One 22-es főtt bojli volt.

A túra végére Norbinak sikerült fognia mégy egy 10 kiló feletti tükörpontyot, de az éjszaka folyamán nekem is megszólalt a kapásjelzőm. A jó erőben lévő 16 kilós tőponty megkoronázta a Búzás-völgyi horgászatunkat. Pár napot töltöttünk el itt a Búzás-völgyi víztározón Norbinak már az első nap sikerült megfogni egy 20 kiló feletti példányt nagyon örültünk neki. Utána további nagy pontyokat is sikerült fognunk, több 12-14-15 kilós példányt. Nagyon jól éreztük magunkat, szerintem még egy késő őszi horgászatra biztos vissza fogunk térni ide.