The Fishing & Hunting Channel – Közép-Európa egyetlen lokalizált horgász-vadász csatornája

Itt a tél, itt van újra, avagy pontyhorgászat hideg vízben

Újra itt az év vége, vizeink visszahűltek, kedvenc halaink a pontyok étvágya is egyre kisebb. Ilyentájt már nagyon várom, hogy milyen új kihívások elé állít kedvenc módszerem a pontyhorgászat. A békéshalaink táplálkozása, mozgástere nagyban eltér az év más időszakában megszokottól, ilyenkor egy 10 kg feletti hal megfogása vadvizekből már igazi kuriózumnak számít, de ettől számomra még izgalmasabbá és ez által elviselhetőbbé teszi a szabadban töltött időt. Évente próbára teszem magam a hideg vízi bojlizásban, van valami misztikum ilyenkor a horgászatban, ami megmagyarázhatatlan, és amiért valakit vagy magával ragad, vagy egyszer és mindenkorra elriaszt a téli vizek partjáról.

Nem volt ez máshogy idén sem, november végén pontyhorgászatra indultam kedvenc tavamra, Pölöskére. A víz már meglehetősen hideg volt, alig érte el a 8 fokot. Partra érkezve kedves jó barátomtól, Gyulabá-tól, sem kaptam túl bíztató híreket páran horgásztak a tavon, de akik lógattak ők sem fogtak, csak kisebb pontyokat. Nem baj gondoltam, most kell egy nagyobb halat fogni az ám az igazi dicsőség, nem amikor mindenki fog.

Tervem az volt, hogy mélyebb részeket fogom meghorgászni köztük is olyat, amin vékony vagy egyáltalán nincs iszapréteg. Elgondolásom és megfigyeléseim szerint a halak télvíz idején, nem turkálnak a vastag talajban, inkább a kemény iszapmentes részeket keresik és az itt felkínált csalit amennyiben szerencsénk van, elfogyasztják, örömteli perceket szerezve nekünk. Mindkét horgomat egy viszonylag mély 3-4 m-es árokban helyeztem, itt keresgéltem az előbb már említett márgás részeket. Az időt most különösen nem szabad sajnálni a helykeresésre, mert ne felejtsük el, a halak jóval kevesebbet mozognak, kutatnak táplálék után, így ha nem találjuk meg a tartózkodási helyüket, bizony a kapásra is hiába várunk.

A horog alá valót és az etetőanyagot is ehhez igazítva készítettem elő. A túrára két új ízt vittem magammal, egyik a Monsters Paradise fantázianévre hallgató erősen fűszeres jellegű bojli szúnyoglárva aromával és foghagyma olajjal, mit saját magam készítettem. Ezzel a bojlival most dolgoztam először, gyúrás közben már tudtam egy új kedvenccel van dolgom. Rendkívül jól lehetett vele dolgozni könnyen összeállt, jól görgethető volt. Mindig is szerettem fűszeres íz világgal horgászni ezen a tavon, de párolás után, a szárítóban lévő golyók, olyan illatot eresztettek magukból, hogy azt semmi máshoz nem tudtam hasonlítani, amivel eddig próbálkoztam. Természetesen a különböző összetevők kiválasztásánál figyeltem arra, hogy a víz igen hideg így minden por illetve folyékony segédanyagnak hidegvízinek kell lennie, hogy elősegítse csalink csalogató hatását.

Monsters Paradise bojli receptje:

– 5 kg Monsters Paradise mix
– 50 g Carptrack Betain
– 50 g Aminoacid Complex (aminosav koncentrátum por)
– 150 g InP (hideg vízben rendkívül jól oldódó por alapú májkivonat)
– 150 ml Inl (hideg vízben rendkívül jól oldódó folyékony alapú májkivonat)
– 50 ml Carptrack LiquidAmino (aminosav koncentrátum folyékony)
– 35 ml Carptrack Bloodworm aroma (szúnyoglárva aroma)
– 5 ml Carptrack Garlic Essential oil (foghagyma olaj)
– 10 ml Carptrack Black Pepper Essential oil (feketebors olaj)
A mix elég olajos így külön olajat, már ilyen hideg vízben nem használok!

A másik ettől eltérően gyári, Explosiv Stickmix golyó, erősen mézes aromájú, melyet egy halas alapra készítettek. Krémes hatásának, de mégis hallisztes alapjának köszönhetően igazi titkos fegyvernek gondoltam, amivel már igen régen találkozhattak a halak. Mindkét csalit bevetés előtt saját dipjével és pordipjével kezeltem, mely még csalogatóbbá tette azokat.
A bojlikból csak keveset etettem, 15-20 szemet a hely köré, majd egy marék magmix és a horog csali, néhány félbevágott golyóval kiegészítve PVA-n, várta a halak jelentkezését.

Tavasszal és télen mindig használok magmixet

A dippelt csalik jól működtek

Napközben némán hallgattak a jelzőim, majd ahogy besötétedett megjött az első kapásom is. Nem volt nagy ponty, de jó előjelnek tűnt. Ezen az éjszakán még 4 halat fogtam köztük egy gyönyörű tükröst mire nagyon büszke voltam.

5 Nagyon örültem neki!

Nagyon örültem neki!

Szerelékek tekintetében csak annyival tértem el a nyáron megszokottól, hogy kicsi 6-os horgokat használtam és az előkét a megszokottnál hosszabbra kb. 30 cm-re kötöttem lágy fonott zsinórból, hogy még természetesebbnek hasson a vízben. Nem tekintettem el az 50 lb-s teherbírású Carp’R’us Shockleader-től, mert igaz durvának tűnhet, de az esetlegesen a bokrok közé rohanó pontyot, csak ez segítségével tudom kiszabadítani. A végszereléket biztonsági kapoccsal szereltem, mely a kapást követően azonnal elhagyja az ólmot és így az nem zavar a fárasztás közben. Másik nagyon jó tulajdonsága, hogy a hal nem érez súlyt és így általában az akasztás helyétől nem mesze „várja” érkezésem, s nem rohan észt vesztve a bokrok közé.

6 Végszerelékben az egyszerűségre törekedtem

Végszerelékben az egyszerűségre törekedtem

A csalik felkínálására a már sokat bizonyított hóemberszereléket kötöttem, melyet a legegyszerűbb hajszálelőkés módszerrel kínáltam a halaknak. A 20 mm-es süllyedő és 16 mm-es lebegő csali kombináció volt a legeredményesebb a túra ideje alatt. A kapások nagyobb részét, a halas alapú, de mézes aromájú gyári bojlinak köszönhettem, de az elkövetők rendre kisebbek voltak mint a szúnyoglárvás-foghagymás csalival horogra csábított pontyok. Ebből kiindulva így már mindkét botomon, a frissen készített golyó várta az arra úszkáló uszonyos barátaim jelentkezését, egy-egy darabosabb hal megfogásának reményében.

A bevált rigek

Legemlékezetesebb a horgászat utolsó előtti éjszakája volt, mikor is sötétedés után a megszokottnál jóval hidegebb levegő éreztette velem, hogy bizony cudar időjárás lesz az éjjel.

8 Télen más arcát mutatja a víz

Télen más arcát mutatja a víz

Barátom, Csörgő Tamás hívott, aki szintén a tavon horgászott az én taktikámmal ellentétben a kis vízen és megemlítette, hogy az előtte lévő vízterületről az eddig szépen táplálkozó halak eltűntek és szerinte a mélyebb részek felé vették az irányt. Észrevettem, mondtam neki, mert már délután is négy pontyot fogtam melyek közül több 10 kg-on felül volt. Elbúcsúztunk egymástól álmatlan éjszakát kívánva egymásnak. Tomi kívánsága teljesült is, hiszen ami éjszaka következett az álmomban sem gondoltam volna, kilenc ponty, közülük 6 darab 10 kg-on túl, és pár még a 15 kg-ot is meghaladta.

10 Hideg víz ajándéka

Hideg víz ajándéka

11 Téli ponty, az öröm megérdemelt.

Téli ponty, az öröm megérdemelt.

12 Természetesen a pontyok visszakerültek az éltető elemükbe

Természetesen a pontyok visszakerültek az éltető elemükbe

Nagyszerű élmény volt, alig aludtam valamit és a hőmérő higanyszála is bőven mínuszban volt, de csak horgásztam, mert egymás után tereltem matracra a szebbnél szebb pontyokat. Másnap reggel, meséltem a többi horgásznak mindenki értetlenül ált a rengeteg hal hallatán, mert a tavon szinte senki sem fogott, főleg nem ennyi nagy pontyot. Szerencsémet a jó hely és csali választásnak tudtam be, és nagyon örültem neki, hogy ilyen hideg vízben ilyen szép halakat ejtettem átmeneti rabságba. A szélsőséges időjárásnak köszönhetően, ahogy egyik este, kapás kapást ért, másnapra úgy némultak el kapásjelzőim és tűntek el velük együtt a halak is, de nem bánkódtam, mert egy gyönyörű élményekkel teli horgászaton voltam túl, mely még sokáig emlékezetes lesz a számomra.

Bíztatok mindenkit, aki még nem tapasztalta meg a hideg, téli pontyozást, de elszántnak érzi magát, hogy próbára tegye magát és felszerelését, vágjon bele, akár egyedül is, persze ha van egy jó horgásztárs, aki legalább annyira fanatikus, mint mi akkor vele, mert, itt a tél, gyerünk pontyozni, egy havas tájon lefényképezett nagy ponty, sokáig a büszkeségünk lesz fényképalbumunkban.