Gandurile unui pescar


Romanul se pricepe la toate, politica, fotbal, pescuit… de fapt in orice domeniu romanul are o opinie si isi da cu parerea. Ceea ce nu ar fi neaparat un lucru rau, asta insemna ca suntem un popor de oameni informati, cu vaste cunostinte in numeroase domenii.

Vreau sa spun ca sunt bolnav, sunt incurabil bolnav, bolnav de pescuit. Cum imi spunea cineva, din om poti sa faci pescar, dar din pescar om nu vei mai putea face niciodata.

Iubesc sa pescuiesc, iubesc sa ies in natura, iubesc toti pestii mari sau mici, rapitori sau pasnici, frumosi sau urati. Nu va pot explica nerabdarea pe care o traiesc inaintea unei partide de pescuit si putine lucruri in viata mea se pot compara cu aceasta.

lac

Pescarul roman
Daca intrebi pe cineva, care nu are treaba cu acest fenomen, cum ar descrie un pescar, exercitiu pe care l-am facut recent, o sa raspunda ceva de genu: “murdar de noroi, care miroase a peste, betiv” sau “cu cizme in picoare, imbracat cu cele mai rele lucruri merge dimineata in tramvai cu o undita si o galeata”. Cam asta este imaginea pescarului in ochii “fratilor” nostri.

Din punctul meu de vedere pescarul roman se “bucura” de o imagine extraordinar de proasta, cred eu, din prisma compartamentului si reprezentatilor lui. Ma uimeste mereu ca inca sunt oameni care spun “eu nu inteleg pescuitul asta, de ce sa merg la pescuit cand am peste la magazin”. Eh, de aici incep o sumedenie de probleme.

Oameni nu inteleg ca acest pescuit pe care il practicam noi, unii ii spun sportiv, altii hobby, nu este un pescuit de subzistenta ci este o placere, o pasiune care te consuma. Cum Kevin Nash spunea “… consumed by carp…”. Da, da, da… v-ati prins, sunt un pescar de crap, iubesc aceasta specie, sunt indragostit de ea si sunt fascinat de fenomenul carpfishingului mondial.

Si totusi oamenii carora le povestec de pasiunea mea nu inteleg ceva esential: “Cum te duci, prinzi peste si ii dai drumu? Ce fel de pescuit e asta? Si nu iei tu un peste acasa?” ei bine nu, nu iau niciun peste acasa. Nu as fi luat niciun peste acasa chiar daca as fi continuat sa pescuiesc la pluta. De ce? E simplu, pentru ca eu nu pescuiesc sa ma hranesc, eu pescuit din placere.

Sylvain Remeter spunea “Un peste mort nu valoreaza nimic”, nu l-am intalnit nicodata pe Sylvain sa il felicit si sa ii strang mana ca promoveaza o astfel de mentalitate, ceva normal, ceva fezabil.

Ca orice resursa, resursa piscicola a Romaniei nu este inepuizabila, nu vreau ca ai mei copii sa admire stiuca la muzeu cum zicea actorul (Filmul “Operatiunea Monstrul”).

Cand va intelege pescarul roman ca daca avem grija de natura, ea va avea infinit mai multa grija de noi? Dar poate asta e o alta discutie, o discutie legata de mentalitatea romaneasca.

In concluzie pescarul roman e vazut in societate ca un betiv, mereu cu peste in trasta, si cu foarte putina educatie.

Eu cred ca tine de noi, noi pescarii mici sau mari de competitie sau nu, sa promovam acest sport, la urma urmei inevitabil promovam si conservarea naturii.

Protejarea unui partener care ne da atata si atata satisfactie si bucurie, PESTELE.

apa

Apele din Romania

Cand ma gandesc la apele din Romania cu adevarat ma apuca jalea si mai ca imi vine sa ma duc sa ma iau la harta cu toti care si-au batut joc de natura in ultimi 20 de ani.

Prima apa pe care am vazut-o, prima apa pe care am pescuit se numeste raul Suceava. Un rau extraordinar cu mult peste, tot felul de peste, de la obleti pana crap si stiuci. Iar acest rau minunat lasase in urma un brat mort care s-a transformat intr-un mic paradis; aici pentru prima oara am pescuit si am prins primul meu peste.

Dupa multi multi ani… nimic numai e la fel. Acest rau numai are peste asa cum avea… diversitatea numai e asa de mare si practic acest frumos paradis imi da sensatia ca se stinge, ca isi traieste ultimele clipe. Lacomia oamenilor, a pescarilor, a exploatatorilor de nisip au condus la acesta situatie.

Si asta e doar un exemplu, in situatia asta cred ca sunt majoritatea apelor din Romania, curgatoare sau nu, de campie sau de munte iar principali vinovati suntem noi.

Braconajul la noi in tara e dus la rang de arta, de la folosirea navodului, a curentului si pana la carbid, nu cred ca avem egali in aceasta lume. Si acest fenomen este mult mai complex, cu radacini mult mai adanci, fata de cum mi-l inchipuiam eu. De la cherhanalele din Delta sustinute politic de oameni de la Bucuresti, pana la sefi de post care ii pazesc pe braconieri sa scoata cat mai mult peste.

Toate astea te descurajeaza, te fac sa crezi ca numai e nimic de facut si ca trebuie sa ne asezam comod si sa asteptam momentul in care o sa se zica…”gata am luat tot, nu mai e nimic”. Schimband un pic tabara, poate si saracia lucie in care unii omaneni traiesc, ii silesc sa recurga la astfel de metode pentru a reusi sa traiasca. Dar asa cum pestele de la cap se impute, de acolo trebuie sa se inceapa si curatenia.

Avem o tara minunata, cu ape cum multi si-ar dori si poate ar trebui sa ne gandim de doua ori cand plecam din tabara de pescuit de o saptamana din Delta cu 50 de KG de peste acasa. Apele noastre, ne pot aduce infinit mai multi bani din turism, din turismul piscicol, decat sa scoatem si sa vindem tot pestele.

Opriti-va acum pana nu e prea tarziu… nu mai otraviti raurile noastre, nu mai luati nisipul din albii. Haideti sa lasam si noi copiilor nostri cel putin ce am primit si noi de la bunicii si parintii nostri, o tara frumoasa plina de viata locuita de oameni care o iubesc si o repecta, nu o tara locuita de hiene.

Poate nu e totul atat de sumbru si fara speranta, dar daca nu facem ceva, situatia va fi dramatica. Schimbarea sta in noi si imi doresc din suflet ca toti sa intelega ca cea mai importanta resursa a unei tari sunt oameni si natura de care sunt inconjurati, lucruri care nu au pret si care nu pot fi licitate.

Cand vom intelege asta si vom inceta sa sapam dupa tot felul de comori ale pamantului distrugand tot in jur, cand vom inceta sa ne vindem tara strainilor, atunci Romania va fi o tara cu adevarat bogata.

Fir intins si fum in frane!

Autor: Will

Foto: teo44

Facebook Comments

9 Comentarii

  1. NUEU

    2013. ianuarie 23. miercuri la 19:53

    exista 4 feluri de pescari in romanika asta 1-PENSIONARU un bat amarat(posibil trestie)in autobuz sau pe bicicleta,locuri de pescuit fara taxa.2 PASIONATUL CU DACIE,scule de crap de max un mil lanseta,care ar pescui fara sa ia peste acasa dar salariu de 800 lei nu-i permite,3BAROSANU CU JEEP scule de mi si mi de euro prinde nu prinde trece pe la market4FOAMEA-N GAT FARA O TONA NU PLEACA DA CU SARE DA CU CARBIT DISTRUGE TOT DOAR PENTRU BUZUNARUL SAU FLAMAND,

  2. Sandu

    2013. ianuarie 23. miercuri la 22:40

    Cam aveti dreptate cu aceste 4 categorii de pescari si pot spune ca ma incadrez 100% la cea dea 2 categorie, stiu ca nui o lauda dar e realitatea. Asta e Romania, ne meritam aceasta soarta.

  3. Luis33

    2013. ianuarie 24. joi la 01:17

    Si totusi exista si a 5-a categorie,iar autorul articolului face parte din ea.
    Si sa continuam si cu a 6-a categorie de pescari:cei care se duc la concursurile de ciortan viteza ca sa demonstreze…ce sa demonstreze,ca prind zeci de kilograme de crap cu o medie de 2 kg.Chiar nu inteleg sindrofilia asta.Dupa care se iau la harta,injuraturi ,batai chiar,care pe care sa reprezinte tricolorul peste hotare.Ca asa-i in tenis…

  4. Sorin Rudeanu

    2013. ianuarie 24. joi la 10:11

    Asa este Luis33, exista multe alte tipuri de pescari. Din pacate, cei mai rai sunt cei care distrug fizic si cei care dau cu noroi in munca altora, munca depusa pe marginea lacului intr-un ritm infernal in timp ce el, omul moral, sta frumos ipe scaun, in fata tastelor, neavand nici cea mai mica idee despre ce inseamna sa reprezinti Romania si ce eforturi trebuiesc facute pentru asta.
    Dar iti fac o propunere. Eu sunt dispus sa aranjez o partida de pescuit de 72 de ore pe Lacul Corbu, acolo unde tu te vei lupta cu 2-3 pescari, fosti participanti la CN. Poate asa vei realiza ca nu este simplu sa cantaresti 500, 600 poate 700 de kg de peste de doua kg, neinteresant pentru tine. Singurul lucru pe care trebuie sa-l faci este acela de a posta cu numele tau real, moment in care te-ai ales cu 72 de ore de pescuit gratis pe lacul care a gazduit un CM fara valoare din punctul tau de vedere. Ce zici, te bagi?

  5. Bogdan

    2013. ianuarie 24. joi la 10:33

    Luis33…sunt perfect de acord cu Sorin Rudeanu,nume care imi spune ceva in pescuitul la crap .Pescuitul viteza la „ciortan” e un pescuit de anduranta care are frumusetea lui daca tu nu o intelegi, asta nu inseamna ca trebuie criticata….parerea mea e ca fiecare peste de la 1 kg pana la 10,20 de kg e la fel de incitant sa-l prinzi .

  6. Gabryell

    2013. ianuarie 24. joi la 14:15

    Sincer, suntem cu totii constienti ca nu da nimeni inapoi de la regula unei balti in care ai voie sa pastrezi o anumita cantitate. Mai rau este cu cei care nu se satura nici asa si fac tot posibilul sa se laude cu camarile si frigiderele pline cu ,, peste prins de mine,,… Da , nah, cum spunea si Sorin despre competitii, daca-l pui pe unul din categoria aia sa participe la o competitie si sa faca un catch&release, sunt sigur ca innebuneste…

  7. Catalin

    2013. ianuarie 24. joi la 17:40

    Eu cred ca oricine are dreptul la opinia lui,ca are sau ca nu are dreptate,este inca o tara libera si avem dreptul la opinie.Pe dealta parte totul tine de mentalitate si mai important de legislatie si de aplicarea ei.Mentalitatea o poti ajusta dupa legislatie(ganditiva cum au facut Englezii cu huliganii din fotbal,acum se joaca fotbal in Anglia cu spectatorii la 1m de gazon…)Cat despre pescuit o opinie gen „Luis33″,vine de la cineva care nu intelege pescuitul pentru ca nu il intereseaza….este doar in momentul nepotrivit pe site-ul nepotrivit.Cat despre pescuitul propriu zis,de exemplu mie pesonal la inceput mi-a fost”greu” daca nu e un cavant prea tare sa nu duc un peste acasa(imi plac foarte mult preparatele din peste),asta pana cand mi-am dat seama ca de unde ei si nu mai pui se termina,de 10 ani practic numai pescuitul prinde si elibereaza fiindca am simtit placerea eliberarii ca si pe o revelatie si am inceput sa inteleg pescuitul….Si da mananc in continuare foarte mult peste,pentru asta sunt magazinele.Despre genul de pescari….sunt foarte multe feluri,cam cati pescari atatea feluri,eu de exemplu castig un salar normal pentru Romania,gen 1500 lei/luna,dar am echipament de 3000 de euro,fiindca daca vrei poti! Am rarit din tigari,din sprituri si din altele sa-mi cultiv pasiunea,se poate totul e sa vrei.Respect Sorin Rudeanu!Pentru tot ce faceti in minunatul fenomen al pescuitului si pentru faptul ca ati inceput sa spuneti NU celor ce incearca pe toate caile sa obtina avantaje si profituri nemeritate din acest fenomen in care sunt si oameni ca voi care se lupta sa faca „treaba”sa mearga si care nu se multumesc cu „lasa ma camerge asa”…..Fire-ntinse domnilor!!!

  8. nu eu

    2013. ianuarie 24. joi la 20:03

    faza cu de unde iei in zece ani nu mai este, pe raurile si lacurile salbatice,nu pe lac la paulesti derpt exemplu(sambata pe putin 50 pescari)ori50 ron egal 2500.apa data drumu peste se prinde max 10 kg toti pescarii.astea sunt bani care ingrasa cazinourile din tara unde se duce patronu si la 3 luni baga 3 ciortani amarati si iar e full, EU UNUL DIN SALARIUL MEU DE 800 RON AS DA 50 SA POPULEZ UN LAC SALBATIC UN RAU(DE 5 ANI IAU PERMIS DEGEABA NU AM VAZUT NICI O POPULARE IN PRAHOVA)

  9. cristi.albu

    2013. ianuarie 30. miercuri la 15:32

    Am primit de la Luis33

    Numele meu este Luchian Andrei.Ma semnez cu Luis 33 de cand erau primele chat-uri in Bucuresti.(mIRC).Sper ca cele scrise mai sus nu au fost vorbe in vant si actiunea de 72 de ore la lacul Corbu se va desfasura domnule Rudeanu.

    In alta ordine de idei ,cred ca sunt dator si cu explicatii:Da lucrez foarte mult cu calculatorul.Si la munca, unde stau cu fundul pe scaun-nu fac munca fizica,dar si acasa petrec timp destul de mult in fata pc-lui.Dar cand stau pe internet am deschise aproape in permanenta site-le de pescuit din Romania dar si cele din extern,in special UK.Apoape in fiecare zi urmaresc PVTV+alte canale de pescuit mai ales acum in plina iarna.Deci stiu cu ce se mananca pescuit-ul d.p.d.v.al unui pescar normal.Nu particip la competitiile de crap,nu stiu ce inseamna exact un concurs live.Merg la pescuit-in special crap-ca sa ma relaxez,sa evadez si eu din toata nebunia in care traim,Nu mai sunt de mult un pescar care sa se bucure ca prinde 10 kg,20,30…100 kg.Pur si simplu urmaresc sa prind pesti cat mai mari,sa ma bucur de un dril,sa-l pup pe peste,sa-l fotografiez,sa-l dezinfectez,sa-i dau drumul in apa,fara sa-l ranesc/strang/trantesc pe saltea.Iar cel mai important lucru este, cum incerc sa-l prind,plecand de la informatie,pana la sondarea lacului,montura,carlige,boilesuri….etc.Momentul cand il am in dril si cum da sa scape,cam caraie mulineta,toate acestea reprezinta pentru mine evadarea pe care o caut,sau inseamna pentru mine pescuitul la crap.Domnule Rudeanu ,imi cer scuze daca v-am jignit.Nu la dvs. faceam referire sau nu pe dvs. v-am vizat.Poate m-am exprimat gresit.Poate ca sunteti cel mai bun pescar de competitie la crap din Romania.Poate ca dvs. trebuie sa mergeti in Portugalia,nu stiu.Dar eu vad un concurs de crap,nu cine prinde cei mai multi pesti ci cine prinde primii 5 pesti ca marime.Sau sa se puncteze de la 5 kg in sus intr-un concurs.Sau 6,5 kg.Nu 1 kg,2 kg,sau 3.Ce peste este acela de 2,5 kg?Care este tactica de a prinde acel peste crap?Sa arunci o cantitate mare de nada in apa ca sa strangi „albitura”?Sau sa folosesti un boiles diferit,un ac potrivit ,sa selectezi pestele.Ce varianta este mai de apreciat?Care impune mai multa inteligenta sau efort fizic?Cum s-a pescuit la Bolsena?Tot asa se punctau pestii de la 1 kg in sus?De ce se pot organiza competitii unde calitatea conteaza?Aici cred ca trebuie facuta o separare.Intre cantitate si calitate.Dvs.domnule Rudeanu,in timpul concursului,cand prindeti 300..500kg,va mai bucurati cand scoateti un crap de 2 kg din apa?Sau devine un automatism,il scot il cantaresc cat mai repede si-i dau drumul.In ultima emisiune cu CPK ati dat niste imagini cu lacul francez Cassien.Am intrat imediat pe You Tube si am cautat filmuletul respectiv sa-l vad HD-pentru mine si un filmulet despre crap conteaza sa-l vad in detaliu,pentru ca ma pasioneaza,este boala mea si nu vreau sa pierd nici un detaliu.Ati vazut acolo cum aveau cei doi (el si ea) pe saltea 4 crapi -cred ca peste 15 kg/bucata-si unul in brate?Era o poza in filmuletul respectiv.Eu asta cred ca inseamna pescuitul la crap.Cred ca aceasta este raspunsul la ce inseamna pasiunea pentru crap.In secunda 2 am intrat pe Google Map si am calculat cati km sunt din Bucuresti pana acolo.Aproximativ 2000 km.Acolo vreau sa ajung in viata asta de pescar.Nu pe lacurile noastre unde dai la peste,vine un alt „pescar” la 50 de metrii de tine si-ti da peste monturile tale,cu arc naditor sa prinda carasul.Si tu ai acolo in apa plantat boilesul facut de tine cu sudoare in bucatarie,cu montura X,te gandesti daca l-ai asezat bine,cum sta pe substrat,cum bate vantul,te mai uiti la barometru…Ati vazut ca pe baltile noastre distanta intre pontoane este in medie de 25-30 metrii?De ce?Ca sa iasa banu..sa fie cat mai multi pe balta,taxa cat mai mare.CANTITATE cat mai mare.Ati vazut vre-o toaleta curata pe vre-o balta la noi?Nu vedeti ca totul este o bataie de joc?Oamenii,pescarii nu se respecta?Concursurile sunt pline de ura,totul este cu venin,nu se respecta nici o regula,bautura cat mai multa si omenie cat mai putina?Si atunci ,ca sa revenim la oile noastre de ce mai participati dvs.la concursurile de crap?Pentru ce va duceti la vara, la campionatul national?sa prindeti 2 tone?pentru ce???Pleaca altii,nu asa s-a stabilit?Avem pescari care s-au retras din competitile romanesti.Avem oameni din industria pescuitului (marile magazine de pescuit) care nu se implica.De ce?Pentru ca noi nu avem concursuri de pescuit.Avem ceva romanesc,unde nu exista calitate,cinste si onoare.
    Eu va consider unul dintre putinii pescari civilizati dar si cu ceva in cap.Nu v-am vazut sa faceti dezacoarde la TV si avem ce invata de la dvs.,noi pescarii.Si da,cred ca este un super efort sa scoti atatia pesti din apa.Da,inteleg ca sunt investiti niste bani ,timp,rabdare si chiar suflet.Dar de ce sa nu fie regula ca se puncteaza toti pestii peste 10 kg,cum a fost odata la Peris?Ala concurs,m-as baga si eu la asa ceva.Sa vezi acolo nervi si grija cum scoti pestele din apa ca sa aduni puncte,sa-i intreci pe altii.
    In alta ordine de idei,revin cu ideia ca am creat o confuzie cu primul mail al meu.Inca o data imi cer scuze.Nu am vrut sa supar pe nimeni.Dar,poate sunt si altii care gandesc ca mine si le multumesc.Iar eu am spus un off de-al meu.Nu ma injurati si va rog ,nu ma urati pentru asta.Pana la urma suntem oameni,nu?Uitam ca mergem la pescuit sa ne relaxam ,sa ne integram in natura,sa fim noi si gandurile noastre.
    Aici este un filmulet de 2 minute incarcat acum o saptamana,deci inainte sa apara acest articol.Dar dupa ce am vazut ultima emisiune Carp Tricks si care mi-a exaltat dorinta de a pescui.Si nu ma ascund in spatele cuvintelor sau a nick-lui:http://youtu.be/nfNzgB6mtR8
    Traiti!

LASA UN MESAJ

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *